Håndverksteknikker

Ellinor Forren i Nori Design

Min håndverksteknikk er nunofilting. Dette er en måte å filte på, som lager et nytt stoff ved å filte sammen ull og tynn silke eller bomullsgas. Filting er noe vi mennesker har brukt til å lage plagg med i over 8000 år, men nunofilting er en relativt ny teknikk. Den ble utviklet av Polly Stirling og Sachoko Kotaka for noen tiår tilbake. Stoffene og ulla jeg bruker er primært kjøpt her i Norge og Australia. Stoffene fra Australia er ofte innfarget for hånd og av svært god kvalitet. Genseren dere ser under utvikling på bildene her, er nå å få kjøpt i Galleriet i Vår Frues Strete 5

Idun Løwø i ILOWs nupereller

Nupereller er en håndarbeidsteknikk som utføres med skyttel, der knuter (halvstikk) slås rundt en basistråd. Venstre- og høyreknuter settes ofte sammen til dobbelknuter, som trekkes sammen til enten buer eller ringer. Spor av nupereller har man funnet 1000 år tilbake, men da ikke som ringer. Knutene ble den gangen sydd fast på tekstiler som pynt. Opprinnelsen kan ha vært sjøfolk/fiskere, som brukte kunsten å slå knuter og bøte garn til å lage gaver til kvinnene der hjemme. Nupereller som vi kjenner dem i dag oppstod tidlig på 1800-tallet. I Norge benyttes nupereller først og fremst som kantpryd på bunadskjorter. Små brikker og duker har også vært populært. Jeg lærte nupereller fra et av mammas dameblader da jeg var i 12-årsalderen, men la det vekk etter noen år med brikkeproduksjon. Da datteren min skulle konfirmeres i mormors bunad, viste det seg at nuperellekantene på bunadskjorta var helt utslitt, så da var det bare å gå i gang igjen. Jeg er medlem av Norsk Nuperelleforening, og prøver å bruke teknikken på en ny og moderne måte, i tillegg til tradisjonelle knuter av hvit sytråd’.

LISE DAHLE i BARAKA DESIGN

Min lidenskap er glass. Jeg elsker fargespillet i kunstglass når det er brent. Motivene mine er nok preget av min oppvekst i Lofoten. Fjellet og havet og de klare fargene er en del av meg.